Groeiende vraag naar productfotografen
- Aan 28 augustus 2013
- Door admin
- In Artikel
- 0
Dit keer willen we graag productfotografie, als een belangrijke specialisatie binnen de fotografie, onder de aandacht brengen. Voorheen werd productfotografie alleen gebruikt voor drukwerk. Met de komst van internet zijn er voor productfotografen ineens veel meer kansen en mogelijkheden bij gekomen. Welk bedrijf, merk of winkel heeft tegenwoordig geen eigen website of webwinkel?
Productfotografie als specialisme
Productfotografie is uitgegroeid tot een waar specialisme binnen de professionele fotografie. Het is een hele kunst om een product er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien op een foto. Een webwinkel met professionele productfoto’s wekt veel meer vertrouwen bij potentiële klanten en mooie foto’s van de producten zullen hen sneller overhalen om een product online te bestellen. Steeds meer webwinkels doen dan ook een beroep op een professionele productfotograaf. Aangezien de nieuwe trend van online shoppen alleen nog maar zal groeien, zal er voor fotografen op dit gebied steeds meer werk zijn.
Packshot fotografie
Productfotografie wordt binnen de fotografiebranche ook wel packshot fotografie genoemd. Het gaat hierbij puur om het product. Het doel is om zo goed mogelijk de kenmerken van het product in beeld te brengen om het product zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor consumenten. Bij packshot fotografie gebruikt men over het algemeen een onopvallende achtergrond, die ervoor zorgt dat alle aandacht naar het product wordt getrokken. In de meeste gevallen gaat het om een simpele witte achtergrond. Met behulp van de juiste belichting komt het product nog beter naar voren. Verder is het bij productfotografie heel belangrijk dat de kleuren zo realistisch mogelijk worden weergegeven.
Gebruik van een lichttent
De meeste productfotografen gebruiken voor het fotografen van kleine producten een zogeheten lichttent. Dit is een ministudie in de vorm van een kubus die bestaat uit een witte stof die licht doorlaat en met aan één kant een opening waardoor je de foto kunt nemen. Voor de belichting kun je twee kleine studiolampen gebruiken die het product vanaf de zijkanten verlichten. De witte stof van de lichttent zorgt ervoor dat het licht diffuus wordt verspreid, zodat je geen last hebt van hinderlijke schaduwen. Ook storende reflecties worden op deze manier zo veel mogelijk voorkomen. Je fotocamera zet je bij voorkeur op een tafelstatief, zodat de foto niet wordt bewogen en het product zo scherp mogelijk op de foto wordt afgebeeld.
3D packshot fotografie
Een van de nieuwste ontwikkelingen binnen de productfotografie is het maken van 3D animaties van producten. Een 3D animatie bestaat uit een serie foto’s die ervoor zorgen dat het product op de foto 360 graden gedraaid kan worden, om zo het product van alle kanten te kunnen bekijken. Het maken van 3D productfoto’s kan op verschillende manieren. Je kunt zelf de foto’s maken die er nodig zijn voor de 3D animatie en deze vervolgens met behulp van nabewerkingsoftware bewerken en omzetten in een 360 graden rotatie. Hiervoor dien je uiteraard over de juiste specialistische kennis en vaardigheden te beschikken. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook speciale apparaten op de markt die je het hele proces uit handen nemen, een voorbeeld van zo’n apparaat is de Packshot Creator. Een nadeel is dat deze apparaten zeer prijzig zijn en dat je als fotograaf minder invloed hebt op het eindresultaat.