5 social media tips voor fotografen

Professionele fotograaf worden? Dan is de Fotografie Academie jouw startpunt voor een succesvolle carrière als fotograaf. Niet alleen vind je hier de beste fotografie opleidingen, we helpen je ook op weg met tips voor het opbouwen van je professionele carrière. Daarom hier 5 social media tips voor fotografen.

1. Deel je foto’s met de correcte afmetingen
Om je foto’s op de social media netwerken het beste tot hun recht te laten komen, is het belangrijk dat je foto’s de juiste afmetingen hebben. Elk social media netwerk heeft zijn eigen afmetingen voor foto’s. Door hier rekening mee te houden, bepaal je zelf de uitsnede van je foto’s en daarmee de boodschap die je met een foto wilt uitdragen. Hier een kort overzicht van enkele afmetingen voor foto’s:

• Facebook omslagfoto: 851 x 315 px
• Facebook profielfoto: 160 x 160 px
• Twitter header image: 1500 x 500 px
• Twitter profielfoto: 400 x 400 px
• Instagram large thumbnail: 410 x 410 px
• Instagram profielfoto: 110 x 110 px
• Pinterest large thumbnail: 225 x150 px
• Pinterest profielfoto: 160 x 165 px

2. Voeg hashtags toe
Een hashtag is een woord of zinsdeel met als prefix het #-teken. Dit kun je gebruiken om het onderwerp van je foto te benadrukken en de vindbaarheid te vergroten. Hashtags worden vooral geassocieerd met Twitter, maar ze worden ondertussen ook volop gebruikt op Facebook en Google+. Tip: controleer voordat je een hashtag gebruikt of deze veel gebruikt wordt, anders kun je hem beter aanpassen met een term die wel veel voorkomt.

3. Deel niet alleen je eigen werk
Een andere goede social media tip voor fotografen is: deel niet alleen je eigen werk. Door zo nu en dan ook aandacht te besteden aan werk van anderen bouw je sneller een uitgebreider netwerk op. Je wekt bovendien meer sympathie, omdat je niet alleen jezelf promoot. Het geeft mensen beter inzicht in jouw interesses en het nodigt mensen met dezelfde interesses uit om de dialoog met je aan te gaan.

4. Wanneer plaats je een post?
Om ervoor te zorgen dat je bericht op de social media netwerken goed wordt bekeken is het belangrijk om het juiste tijdstip te kiezen. Hoewel internet een 24/7 medium is, bestaan er wel piekuren. Het is slimmer om een bericht voor Facebook of Google+ op werkdagen te plaatsen en dan bij voorkeur vroeg in de ochtend. Pinterest wordt daarentegen juist in het weekend beter bekeken. Ga op zoek naar de beste tijdstippen voor het plaatsen van berichten op de verschillende social media.

5. Let op: Google+ steeds populairder
Wie heeft er nog geen Facebook? Facebook is de echte topper onder de social media netwerken. Maar let op, want Google+ is in opkomst. Een belangrijk aandachtspunt is dat de artikelen die je op Google+ plaatst goed door Google worden geïndexeerd. Jouw artikelen via Google+ zullen sneller bovenaan in de zoekresultaten opduiken. Probeer om een mooie eenheid te krijgen in de manier waarop je je als beginnende fotograaf via de diverse social media kanalen presenteert. Hiermee versterk je je online identiteit en dus je overtuigingskracht.

Comments

comments

© Copyright Fotografie Academie