Zit er toekomst in het vak van professionele fotograaf?
- Aan 30 januari 2015
- Door admin
- In Artikel
- 0
Wil je professionele fotograaf worden? Dan vraag je je misschien af of dit vak wel toekomst heeft. De fotografiewereld ondergaat momenteel grote transformaties. De technologie verandert in een razend tempo, consumenten hebben andere wensen dan voorheen en diverse marketing methodes die eerder prima werkten, leveren niet meer het gewenste resultaat op. Hoe krijg je grip op dit boeiend vakgebied in verandering om een rendabele carrière op te zetten?
De invloed van smartphones en tablets
Niet alleen smartphones maar ook tablets zijn niet meer weg te denken uit de samenleving en hebben op talloze manieren invloed op de fotografiewereld. Steeds meer mensen hebben altijd wel een smartphone of tablet bij zich waardoor ze gemakkelijk zelf een moment vast kunnen leggen. Consumenten zullen alleen nog maar een fotograaf inhuren als ze echt zeer gesteld zijn op kwaliteit. Wil je professionele fotograaf worden, dan zul je ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van jouw fotografiewerk vele malen hoger is dan wat mensen zelf kunnen.
Wat heb je te bieden als fotograaf?
Je moet als fotograaf iets te bieden hebben dat klanten zelf niet voor elkaar krijgen. Het ‘vastleggen van wat momentjes’ is niet meer voldoende. Misschien maak je fantastische fotoboeken, metalen fotoprints of bied je een high-end beleving aan? Hoe beter je in staat bent jouw diensten als professionele fotograaf te definiëren, hoe beter het je zal lukken om klanten te werven. Je zult er als moderne fotograaf ook niet omheen kunnen om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen en de brede integratie van mobiele apparaten in de samenleving.
Groei mee met de mobiele internet trend
De opkomst van de mobiele internetapparaten heeft ook de consequentie met zich meegebracht dat veel mensen hun foto’s willen kunnen delen met anderen. Ze zijn vaak minder geïnteresseerd in het kopen van ingelijste foto’s. We zien dat fotografen bijvoorbeeld steeds meer diensten ontwikkelen, zoals het aanbieden van gepersonaliseerde apps voor klanten. Dit is een goede manier om je te onderscheiden met je activiteiten als fotograaf en om klanten voor je te winnen. Vaak zul je daarna alsnog geprinte foto’s of aanverwante producten kunnen verkopen.
Is jouw website al mobiel?
Doordat mensen via hun smartphone en tablet vandaag de dag overal en altijd gemakkelijk toegang tot internet hebben, wordt het steeds belangrijker dat jouw website ook op deze apparaten goed werkt en er goed uitziet. Is dat niet het geval, dan zou je best weleens veel klanten kunnen mislopen. De eerste indruk is heel belangrijk, dat geldt ook voor je website!
Actuele opleiding fotografie
Om een succesvolle fotograaf te worden is het belangrijk dat je je kunt onderscheiden van anderen, dat je topkwaliteit levert en dat je meegroeit met de technologische veranderingen om zo klanten aan te blijven trekken. Wil je perfect voorbereid zijn op een carrière als professionele fotograaf, dan biedt de fotografie opleiding van de Fotografie Academie je een stevig fundament.