Is fotomanipulatie toegestaan in nieuwsfotografie?

Deze discussie laait regelmatig op binnen de fotografiewereld. Zo werd onlangs bekend dat de freelance fotograaf Narciso Contreras, de winnaar van de Pulitzerprijs, een foto uit Sirië had gemanipuleerd die hij in opdracht had gemaakt voor The Associated Press (AP). De AP vond dit niet acceptabel en daarom verloor Contreras hiermee een belangrijke opdrachtgever. Het is echter niet de eerste keer dat een nieuwsfoto werd gemanipuleerd. Er heerst veel controverse op dit gebied.

Waarom is een kleine manipulatie een groot probleem?
De foto die Narciso Contreras manipuleerde was een foto van een strijder met een geweer. Linksonder in beeld stond op de originele foto een camera. Contreras heeft deze camera in de foto die hij bij de AP inleverde weggephotoshopt. Is dit nu zo heel erg? De AP nam deze kleine aanpassing heel serieus. The Guardian reageert hierop met dat het binnen het nieuws gaat om een keten van vertrouwen: van fotografen naar agentschappen, nieuwsbladen en websites en vervolgens naar de lezers toe. Wanneer het vertrouwen binnen deze keten wordt verbroken, dan kan elke nieuwsfoto verdacht zijn en dat mag niet gebeuren. The Guardian oppert ook nog dat Contreras dit probleem heel eenvoudig had kunnen voorkomen door zijn foto gewoon te ‘croppen’.

Hoe zit het met contrast en belichting?
En ander onderwerp waarover binnen dit kader veel wordt gediscussieerd, is het aanpassen van contrast en belichting. Is dat wel acceptabel? Een jaar geleden ontstond hierover ook al een discussie toen Paul Hansen met een foto van een Palestijnse begrafenis de World Press Photo 2013 won en er vervolgens twijfels ontstonden over de echtheid van de foto. Hansen beweert dat de foto echt is en dat er geen sprake is van een samenstelling van de compositie of een vervalsing. Hij vertelde dat hij wel het contrast en de belichting iets heeft aangepast. Martijn Kleppe, foto-onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en persfotografie deskundige, zegt hierover dat het een grijs gebied is en dat de discussie of dit wel of niet kan nog steeds gaande is. Over het voorval met Contreras zegt hij dat het onacceptabel is wat deze fotograaf heeft gedaan. Persbureaus zouden voor de volle 100% op de echtheid van een foto moeten kunnen vertrouwen.

Meer voorbeelden
Het voorval met Contreras staat niet op zichzelf. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. De Nederlandse defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann had in 2008 voor de gerenommeerde fotografiewedstrijd de Zilveren Camera ook een gemanipuleerde foto ingezonden. Op zijn foto staan vier Nederlandse infanteristen die in een terreinauto door de provincie Uruzgan in Afghanistan rijden. De auto was echter kapot en werd voortgesleept. Hilckmann had de sleepkabels in de foto weggepoetst. De Nederlandse Vereniging voor Fotojornalisten keurde deze aanpassing van Hilckmann af, omdat hij hiermee geen onafhankelijke journalistiek bedreef. Hilckmann mocht echter wel gewoon met deze foto deelnemen aan de wedstrijd en behaalde de derde plaats in de categorie buitenlandse documentairefotografie.

Comments

comments

© Copyright Fotografie Academie