Marketingtips voor fotografen

Wie graag een zelfstandige beroepsfotograaf wil worden, moet niet alleen mooie plaatjes kunnen schieten, maar moet ook kunnen denken en handelen als een ondernemer. Daarvoor is het belangrijk dat je inzicht krijgt in hoe je nieuwe klanten aan kunt trekken en hoe je ervoor kunt zorgen dat bestaande klanten bij je terug blijven komen. Daarom hebben we hier alvast een aantal handige marketingtips voor je die je hiermee kunnen helpen.

Online marketing fotografie
Je kunt er vandaag de dag niet meer omheen; online marketing is in veel gevallen een belangrijk startpunt voor een fotograaf om nieuwe opdrachten binnen te halen. Online marketing begint met een goede website waarop je je diensten presenteert. Aangezien je vakgebied fotografie is, dient je website visueel interessant te zijn. Plaats een zorgvuldig uitgekozen selectie van je mooiste foto’s op je website. Het dienen foto’s te zijn die jouw unieke stijl uitademen. Zorg dat je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn en duidelijk zijn. Breid je online marketing uit naar sociale netwerken en begin bijvoorbeeld een blog. Op deze manier creëer je voor jezelf meteen een uitgebreid platform om je werk onder de aandacht te brengen.

Offline marketing fotografie
Maar vergeet ook niet dat er ook offline en vaak gewoon bij jou om de hoek leuke kansen liggen om je werk als fotograaf onder de aandacht te brengen. Je moet er alleen je ogen voor openen en er zelf op uit gaan. Veel lokale instellingen zijn regelmatig op zoek naar werk van lokale kunstenaars voor het samenstellen van een expositie, denk bijvoorbeeld aan bibliotheken of plaatselijke verenigingen. Je kunt ook zelf lokale winkeliers, restaurants of organisaties benaderen met de vraag of ze bereid zijn om je werk op te hangen in ruil voor een percentage wanneer het werk wordt verkocht. Zorg dat de foto’s die je laat ophangen mooi ingelijst zijn en dat het duidelijk is hoe mensen je werk kunnen kopen. Vermeld ook altijd direct de prijs erbij.

Contact houden met klanten
Nieuwe klanten werven is heel belangrijk, maar het is ook belangrijk om deze klanten te behouden. Hoe doe je dat? Klanten zullen een betrokken houding van jou als fotograaf zeer waarderen. Stuur ze daarom na het afronden van een opdracht een bedankberichtje en bied ze bijvoorbeeld korting aan op een volgende fotosessie. Val je bestaande klanten niet elke week lastig, maar herinner ze een aantal keer per jaar aan jouw diensten, bijvoorbeeld op belangrijke momenten in het jaar zoals voor de feestdagen. Nodig je bestaande klanten ook uit om lid te worden van je social media netwerken.

Meer inkomsten werven
Omdat het niet altijd gemakkelijk is om als beginnende fotograaf de kost te verdienen, moet je creatief zijn in het vinden van manieren om inkomsten te werven. Het is bijvoorbeeld een goed idee om naast de opdrachten die je hebt, ook fotografie workshops aan te bieden. Hiermee kun je een extraatje verdienen en meteen ook meer naamsbekendheid winnen. Een andere goede tip is om te proberen om je foto’s via een stock website te verkopen. Voorbeelden van stock websites waar je je foto’s te koop aan kunt bieden zijn:

Goede stockfotografen kunnen ook erg succesvol zijn. Een voorbeeld hiervan is Yuri Arcurs.

Het voordeel van deze stock websites is dat ze veel bekendheid hebben en door heel veel mensen bezocht worden, maar je kunt natuurlijk ook je eigen webshop beginnen.

Comments

comments

© Copyright Fotografie Academie