Social media tips voor fotografen

Een succesvolle fotograaf word je niet alleen door bekwaam te zijn in je vak en door veel creativiteit aan de dag te leggen. Het is ook belangrijk dat je jezelf goed kunt presenteren. De sociale media netwerken zijn hier een uitstekend middel voor. Maar ook hiervoor geldt dat je dit middel op een slimme manier moet inzetten. We geven hier enkele tips voor hoe je als fotograaf optimaal gebruik kunt maken van social media om je werk als fotograaf te promoten.

Wees sociaal en interactief
De naam ‘sociale media netwerken’ zegt het al. Het is de bedoeling dat je sociaal bent. Hiermee bedoelen we dat je via een social media netwerk op zoek gaat naar manieren van interactie met de overige gebruikers. Het gaat er dus niet om dat je alleen maar je eigen werk plaatst en de reacties van anderen afwacht. Reageer ook zelf actief op werk of vragen van anderen. Wacht niet af totdat iemand zich specifiek tot jou richt. Probeer je netwerk uit te breiden met waardevolle contacten en doe je best om deze contacten te onderhouden.

Focus niet alleen op jezelf
Dit punt borduurt voort op wat we hierboven al hebben gezegd. Hoewel je de sociale media prima kunt gebruiken om je eigen werkt te tonen, raden we je ook aan om andere informatie te plaatsen. Denk aan het werk van bekende fotografen die je inspireren, werk van collega-fotografen dat je interessant vindt of deel interessante artikelen over je vakgebied. Let er ook op dat de berichtjes die je plaatst niet altijd alleen maar over jezelf gaan. Je hebt je vast weleens geïrriteerd aan iemand in het ‘echte leven’ die alleen maar over zichzelf sprak. Op social media werkt dat precies hetzelfde. Mensen zullen het op deze manier interessanter vinden om je te volgen. Bovendien vertel je met de informatie die je over anderen plaatst ook iets over jezelf.

Toon alleen je beste werk
Het is heel verleidelijk om snel wat te plaatsen op een social media netwerk, bijvoorbeeld een snelle snapshot met je smartphone. Veel mensen doen dit dagelijks, maar als professionele fotograaf zijnde is dit geen goed idee. Het is geen goede reclame om een wat minder goede foto te delen die bijvoorbeeld niet scherp of slecht belicht is. Je zult hier door mogelijke nieuwe klanten meteen op afgerekend worden. Zij zoeken liever verder naar iemand die indrukwekkende en professionele foto’s toont. Kortom, plaats op sociale media netwerken alleen je beste foto’s. Uitzonderingen hierop zijn foto’s via Instagram. Iedereen weet dat Instagram foto’s niet bedoeld zijn voor professioneel gebruik.

Houd je profiel up-to-date
Wanneer je de social media gebruikt om jezelf als fotograaf onder de aandacht te brengen is het belangrijk dat je regelmatig actief bent op het social media netwerk dat je hebt gekozen. Als je dit niet doet zullen de mensen die je volgen snel afhaken. Blijf ze verrassen door steeds nieuwe interessante berichten en foto’s te plaatsen. Het is ook heel belangrijk dat je de gegevens van je profiel up-to-date houdt. Je zou zomaar klanten kunnen mislopen wanneer bijvoorbeeld je e-mail- of webadres niet meer klopt.

Comments

comments

© Copyright Fotografie Academie